GOD NATT, OSLO

VOL. II

2019

12.—14. SEPTEMBER

Halle Butler i samtale med Selma Joner

Deprimerte vikarskift, fortvilet selvrealisering, og en konsentrasjon tatt over av algoritmene. Er dette det nye arbeidslivet?

Millie, hovedpersonen i Halle Butlers andre roman, The New Me, har begynt i enda et vikariat, i en lang rekke av vikariater hun har fått gjennom et bemanningsbyrå. Men hun sliter med å finne motivasjonen til å gjøre arbeidet. Litt fordi hun føler seg utsatt. Litt fordi hun er for opptatt med å google ørkesløst etter nye ting å kjøpe, aller helst noe som kunne gjort henne litt mer glad. Selv om hun bare tjener tolv dollar i timen. Selv om hun sliter med å skjønne hva som egentlig kan gjøre noen glad.

Millie er en gjenkjennelig karakter for mange som er unge i dag. De som vokser opp i en tid hvor mange uheldige ting sammenfalt: Boligmarkedet ble trangere. Jobbene ble færre. Algoritmene tok overhånd og styrte følelsen av selv og selvverd, og ga mange uoppnåelige ideer om hvem de burde være. Alderen hennes og kjønnsidentiteten hennes føles heller ikke som en tilfeldighet: Unge kvinner er overrepresentert blant midlertidig ansatte.

Hvordan er det egentlig å leve i en sånn situasjon? Og nytter det egentlig å prøve å takle de harde vilkårene med å forbedre seg selv hele tiden? Hvis man bare trente mer, så mer kunst, spiste sunnere?

Hør Halle Butler i samtale med Selma Joner.

Halle Butler (f. 1986) er en forfatter, en av de ti beste unge amerikanske romanforfatterne, ifølge Granta. «Denne fortellingen om en midlertidig ansatt i Chicago føles som en merkestein for millenniallitteraturen», skrev The New Yorkers Jia Tolentino i sin omtale av The New Me.

Selma Joner (f. 1991) er nylig påtroppet redaktør for Universitas og løpende vikar i NRK. Før hun ble journalist var hun skuespiller. Det betød en god del midlertidige jobber, også av det mer eksentriske slaget: for eksempel en sommerjobb på et pirat-barneshow på Stena Line sommeren 2012.

Butler Halle 3 0 Selma Joner1

Illustrasjon: Tiril Haug Johne. Fotograf: Erlend Dalhaug Daae

Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter