GOD NATT, OSLO

VOL. II

2019

12.—14. SEPTEMBER

Pankaj Mishra

Pankaj Mishra (f. 1969) forteller en hardtslående og oppklarende historie om hvordan vi havnet her – fra perspektivet til de utelatte.

Pankaj Mishra begynte å tenke på det som skulle bli boka Raseriets tidsalder da hindunasjonalister kom til makten i India og IS trakk til seg unge menn og kvinner fra vestlige demokratier. Han skrev den ferdig samme uke som England stemte ja til å gå ut av EU og sendte den i trykken samme uke som Donald Trump kom til makten.

Mens han skrev kom konfliktlinjer som knapt hadde vært merkbare til syne, på dramatisk vis. Mishras forsøk på å forstå disse splittelsene, var «fra synsvinkelen til de som kom sent til moderniteten og følte seg forbigått eller skjøvet tilbake – slik mange unge mennesker også gjør i dag».

Dette kan også tjene som overskrift for store deler av hans virke som forfatter, kritiker og toneangivende intellektuell. Med jevnlig spalteplass i de viktigste publikasjonene i både India, USA og Storbritannia, har han ikke vært redd for å påpeke at keiseren er naken. Blant de mange kampene han har tatt for å eksponere de rasistiske undertonene hos bestselgende intellektuelle, var en lynskarp radbrekking av fenomenet Jordan Peterson, publisert i New York Review of Books. Den fikk Peterson til å koke over på Twitter: «Hvis du var i samme rom som meg nå, hadde jeg gladelig gitt deg en på trynet.»

Raseriets tidsalder, som ble en bestselger verden over, ble utgitt på engelsk i 2017, og på norsk i 2018. Siden har boka bare økt i relevans. Populister er valgt og gjenvalgt. En ny type grasrotbevegelser rundt om i Europa øker, blant annet i opprør mot en politikk utformet av og for politikere på den privilegerte enden av spekteret, i en stadig mer ulik verden.

Pankaj Mishra bruk denne

Pankaj Mishra av Tiril Haug Johne

«De sidene som følger er et forsøk på å forstå forvirrende, og ofte smertefulle, erfaringer ved å se nærmere på en splittet moderne verden»

«... denne gangen fra synsvinkelen til de som kom sent til moderniteten og følte seg forbigått eller skjøvet tilbake – slik mange unge mennesker også gjør i dag.»

Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter