GOD NATT, OSLO

VOL. II

2019

12.—14. SEPTEMBER

Morten Langeland

Morten Langeland (f. 1986) får ordkunst og stor ansvarsfølelse til å virke sammen.

Morten Langelands siste diktsamling, Svamp, starter i barndommen, i Baneheia. Med pannekaker, isbilbjeller, Sørlandschips, hagen og fotballbanen, og skilt med Levende barn leker her. Neste del finner sted på en internasjonal poesifestival i Makedonia. Tredje og siste del, «Solsnu», på vei hjem til jul, til morfarens begravelse.

«Sammenlignet med de fire tidligere bøkene bærer denne preg av et mer innstendig alvor. Poeten reiser (mentalt) til barndommen, til Makedonia og hjem igjen, og på veien faller poeten med ujevne mellomrom ned i pytter eller hav av forbauselse og sorg over hva mennesker kan finne på å gjøre mot hverandre og jorda», skrev Morgenbladets kritiker, Katrine Heiberg, i en fyndig oppsummering.

Morten Langeland er ikke bare god med ord. I Svamp får han dem til å virke. Svamp er ikke lett å oppsummere i en enkel topplinje, og det er nettopp det som gjør samlingen så god. Den får leseren til å lete etter sammenhenger, mellom barndomserfaringer og en voksen verden, sammenhenger man ikke helt kan gripe eller som går tapt, mellom hva man skal la stå og hva som pusses bort, mellom «sjelelivets kompleksitet» og de «kausale forklaringsmodellene» man ble servert som barn:

av typen «du blir hva du spiser» og «vold
avler vold» eller «hvis du ser for mye på TV

blir øynene dine firkanta» osv,
en utbredt forklaringsmodell som dalte i popularitet

utover nittitallet, da tidsbruken fikk alternativer
som parabol, modem, isdn, bærbar, nettsamfunn ...

En tanke om direkte påvirkning som jeg her
gjør et naivt kast for å fiske opp fra glemselen

I august ble det offentliggjort at Morten Langeland blir ny skrivelærer ved Skrivekunstakademiet i Hordaland. Svamp er hans femte diktsamling.

Langeland Morten 1 1

Morten Langeland tegnet av Tiril Haug Johne

«Han er en ordkunstner»

– Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen

«Morten Langelands Svamp gir tro på samtidslyrikkens potensial.»

– Jørgen Sejersted, Klassekampen

«Denne krysningen mellom en lystig syntaks og en stor ansvarsfølelse, minner den ikke litt om Inger Hagerup?»

– Katrine Heiberg, Morgenbladet

Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter