GOD NATT, OSLO

VOL. II

2019

12.—14. SEPTEMBER

Masha Gessen

Masha Gessen (f. 1967) er en demning i seg selv mot vår tids autokrater.

«Jeg har brukt mesteparten av karrieren min på å skrive om Vladimir Putins Russland», skrev Masha Gessen i The New York Review of Books bare dager etter at Donald Trump vant det amerikanske presidentvalget i 2016. «Jeg har lært et par ting om hvordan man kan overleve i et autokrati uten å miste verken fatningen eller selvrespekten.»

En av levereglene: Ikke fall til ro ved små tegn på normalitet. En annen: Vær opprørt.

Masha Gessen er en av magasinet The New Yorkers store profiler. Gessen ble født i 1967 i Moskva, men familien flyttet til USA fjorten år etter. Senere vendte Gessen tilbake til Russland og bodde der fram til 2013. Da tok hen med seg kone og tre barn tilbake til New York, mye på grunn av en ny følelse av utrygghet rundt å leve åpent som skeiv i Russland. Noen år etter ble Trump valgt til president. Så ble det klart at Russland hadde påvirket valget. Plutselig ble Gessens erfaringer relevante på en måte hen ikke hadde forutsett.

Foruten å skrive en bestselgende biografi om Vladimir Putin, ga Gessen i 2017 ut boka The Future is History. På elegant og litterært vis, og med nikk til mesteren Svetlana Aleksijevitsj, viser boka hvordan Sovjetunionens propagandamaskineri umuliggjorde selve grunnlaget for læring, og dermed også folks felles oppfatninger av hva som var sant. Boka fikk prisen for årets sakprosa under National Book Awards i 2017.

Men en vis og inviterende tenker som Masha Gessen lar seg ikke begrense av en «idiot-in-chief». Gessen har også skrevet utførlig om skeiv politikk og LHBT-kampens ettermæle og fulgt eksperimentelle, progressive bevegelser rundt om i Europa – Barcelona en comú i Spania og Alternativet i Sverige. I 2014 utga Gessen boka Ord kan knuse betong, om Pussy Riot.

Masha Gessen

Masha Gessen tegnet av Tiril Haug Johne

Regel to: Ikke fall til ro ved små tegn på normalitet. Regel fire: Vær opprørt.

«Vi er opplært til å tenke på historien som noe som allerede har hendt, for andre folk. Vårt eget øyeblikk, fylt som det er med småting vi er dømt til å glemme, ser alltid ubetydelig ut når man sammenligner.»

Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter