GOD NATT, OSLO

VOL. II

2019

12.—14. SEPTEMBER

Disse syv forfatterne skal få svette i saunaen!

Syv forfattere er klare for sauna sessions. Så kjære publikum: Pakk badetøyet!

På området til God natt, Oslo finnes det en svær sauna. Så svær at den har plass til ... hundre mennesker! Her blir det opplesninger og intervjuer både fredag og lørdag.

På lørdag blir det tre forfattere som alle, på hvert sitt vis, har skrevet om barn – eller barnløshet, for å være mer presis. Der den ene hovedpersonen sliter med å få barn, har den andre ikke funnet den rette å få barn med. Mens den tredje er helt sikker på at hun aldri vil få barn. Aldri, aldri, aldri. Har du allerede gjettet det?

Ja! Linn Strømsborg, Marie Aubert og Helene Flood.

På fredag kommer fire svært forskjellige og fabelaktige litteraturmennesker som knyttes sammen av å være forskjellige: Kjartan Fløgstad, Ingvild Schade, Hanna Stoltenberg og Hilde Rød-Larsen.

Mer om hver forfatter under.

Marie Aubert (f. 1979) beskriver hvordan sjalusien kan ramme, når spørsmålet om å få barn er i spill.

Ida har tatt en beslutning. Hun skal reise til Danmark og fryse ned eggene sine. I tilfelle hun finner den rette, i tide til å få barn med. Klokka tikker.

Nå er hun på vei til familiehytta og morens 65-årsdag. Søsteren Marthe er der, kjæresten hennes Kristoffer og hans datter Olea. Marthe har selv slitt med å få barn, og kjemper som vanlig med stedatteren om oppmerksomheten til Kristoffer. Men nå har hun en nyhet: Hun er gravid.

Ida burde vært glad på vegne av sin søster for denne nyheten, men hun får det ikke til, ikke nå, ikke i dette spørsmålet, som hun er altfor ulykkelig viklet inn i selv. Dermed utvikler den skjøre hytteidyllen seg til et intenst familiært kammerdrama. «Forfatteren kan kunsten å skildre de svarte følelsene som gjør mennesket til en infam og sårbar skapning», som Aftenposten skrev i sin anmeldelse.

Linn Strømsborg (f. 1986) skriver fram en person som er sikker i sitt valg om ikke å få barn.

Hovedpersonen i Linn Strømsborgs roman Aldri, aldri, aldri er 35 år og har aldri vært i tvil: Hun vil ikke ha barn. Helt sikkert, ingen tvil, ferdig snakka. Men det vil kjæresten hennes, Philip. Det vil si, han har vært enig i de åtte årene de har vært samboere, men nå har han endret mening.

Få barn eller ikke – Aldri, aldri, aldri viser hvordan valget aldri er så enkelt som det fremstår. Hovedpersonen vil bli elsket uavhengig spørsmålet om barn. Men sånn er det ikke for kjæresten. Risikoen hun løper ved valget om ikke å få barn er tydelig: Det kan ramme relasjonene til hennes nærmeste. Men hva risikerer man ved å få barn? Det er disse risikoene hovedpersonen tenker på.

Helene Flood (f. 1982) endrer de psykologiske spillereglene for thrillersjangeren.

I vinter kom nyheten om at det hadde gått en kule varmt mellom de internasjonale forleggerne for å kapre seg Floods debutroman, den psykologiske thrilleren Terapeuten, før den engang hadde blitt utgitt i Norge. Innen det ble sommer, var Terapeuten solgt til 23 land. Nå, etter utgivelse, er tallet 25.

Grunnen var ikke bare at psykologiske thrillere som utvider de vanlige spillereglene for thrillersjangeren, er etterspurt. Den var også godt skrevet, og med en helt egen finstemt innsikt for å beskrive de psykologiske beveggrunnene til menneskene i boka. Noe som muligens har å gjøre med at Helene Flood til vanlig arbeider som psykolog og Forsker II på Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.

Hovedpersonen i Terapeuten, Sara, er også psykolog. Hun driver en privat klinikk på toppen av garasjen i huset hun og arkitektmannen hennes har arvet, men som de sliter med å skrape sammen nok penger og tid til å pusse opp. De sliter også med å få barn, og det tærer på forholdet deres. Mannen skal bare på en hyttetur med kamerater, og hun skal dra og trene, kanskje kjøpe seg en pizza på vei hjem, forhåpentligvis nyte en rolig kveld alene i huset. Så får hun beskjed om at mannen ikke har dukket opp på hytta.

Kjartan Fløgstad (f. 1944) gløder og raser med full kraft, selv etter femti år som en av våre viktigste forfattere.

«GLØDENDE FLØGSTAD!» var tittelen til VG da de anmeldte veteranens nyeste bok, Due og drone. «Kjartan Fløgstad refser og glefser som bare han kan i dette rødglødende romanoppgjøret med løgn og unnfallenhet i norsk etterkrigshistorie.»

Boken hadde kommet ut samme dag, men allerede hadde tre seksere trillet inn.

Terningkast forteller som kjent ikke alt. Særlig ikke om en bok som er på 496 sider og som «tar et oppgjør med krigsprofitører, Oslo-eliten, norske medier og norsk samfunnsutvikling fra 2. verdenskrig», og som blander «historiske fakta, konspiratoriske framtidsvisjoner, detaljerte beskrivelser av alt fra lydanlegg til sjøkabler, vitser, sarkasmer og selvkomponerte skillingsviser».

For de som har fulgt Fløgstads forfatterskap er hans evne til litterær behandling av historiske kilder, ispedd språklig lekenhet, musikalitet og en vilje til å peke finger, alltid vært noe som har skilt ham ut i det litterære landskapet. I høstens roman Due og drone – hans sekstende, og da har vi ikke engang begynt å telle diktsamlingene og dokumentarbøkene hans – kommer disse evnene til sin rett med full kraft.

Ingvild Schade (f. 1987) er allerede på god vei til å skape en egen form for litteratur.

Morgenbladet, Dagens Næringsliv, Klassekampen og Jan Kjærstad er enige: Ingvild Schade er allerede godt på vei til å skape sin helt egen form for litteratur. Er hun vår Bulgakov, Vonnegut eller «Norwegian Psycho»? Uansett er hun klar for å svette i saunaen.

Med seg tar hun sin nye bok Bergverket. Hovedpersonen i Bergverket er Karsten, en snodig og gammelmodig fjorten år gammel gutt. Ordet og tankene er Karstens, og kun Karstens, i denne 120 sider lange romanen – en språklig overskuddspreget og smått absurd monolog om Karstens liv sammen med foreldrene, morfaren, en søster som mest av alt er litt i veien og noen plagsomme nabogutter. I tillegg har Karsten satt seg fore å løse et detektivmysterium.

Hanna Stoltenberg (f. 1989) er blitt kalt en «mer enn alminnelig interessant debutant».

Nada
handler om Karin. Karin er 53 år gammel, singel og daglig leder i en gullsmedforretning. Hun har en datter, men er ikke særlig til stede for henne. Hun liker ikke nærhet, eller frykter det, og dukker unna mange medmenneskelige krav. Men mot sin vilje blir hun viklet inn i de ekteskapelige tumultene mellom datteren og hennes mann. Hun vil helst leve sitt liv uten for mye innblanding. Datteren er på sin side tobarnsmor, og skulle nok ønske at moren kunne være mer til nytte. Særlig nå, når mannen hun er gift med har begynt en indre sjelesøken mot «et tomt indre rom» – inkludert meditasjonsleirer og et sidesprang med en yogainstruktør. For å avreagere ber datteren moren om å være med til London.

Hanna Stoltenberg har jobbet som journalist i D2, Aftenposten K og Morgenbladet. Nada er hennes debutroman.

Hilde Rød-Larsen (f. 1974) beskriver hvordan en enkelt dag kan romme mange kriser.

Ingrid er lei. Det merker man allerede når hun er i gang med morgenstellet før jobb, på en tilsynelatende normal dag, mens hun irriterer seg over Peter som romsterer nede på kjøkkenet. Han er for tiltaksløs. Han er alltid hjemme. Han er for oppofrende. Mens hun jobber fremdeles, er han pensjonert. Aldersgapet har begynt å gjøre seg gjeldende. Hun klarer ikke å forsone seg med at farten på livet er i ferd med å sakke ned, mens Peter må leve med konsekvensene av at han forlot familien for å være sammen med Ingrid, sårene han påførte ekskona og barna, den rolige, stille harmonien.

Hilde Rød-Larsen er utdannet samfunnsviter ved London School of Economics og har lang fartstid som redaktør og skjønnlitterær oversetter. Sommertid er hennes debut, og varer i én dag.

Skjermbilde 2019 09 02 kl 09 02 06

Marie Aubert. Foto: Agnete Brun

Skjermbilde 2019 08 29 kl 10 57 24

Linn Strømsborg. Foto: Heidi Furre

Skjermbilde 2019 08 29 kl 10 56 18

Helene Flood. Foto: Julie Pike

Fl gstad Kjartan Foto Julie Pike

Kjartan Fløgstad. Foto: Julie Pike

Sek person scid 41074

Ingvild Schade. Foto: Håkon Borg

Skjermbilde 2019 08 29 kl 10 53 58

Hanna Stoltenberg. Foto: Julie Pike

Skjermbilde 2019 08 29 kl 10 55 50

Hilde Rød-Larsen. Foto: Tine Poppe

Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter ↳ Billetter